zaterdag 3 april 2010

Macrobiotiek en uit eten

Een van mijn struikelblokken is het buiten de deur eten. Zeker op dagen dat ik van zonsopgang tot ondergang van huis ben heb ik soms grote moeite om de broodjes kaas, pizza en patat op stations en in cafetarias te ontwijken. Soms neem ik dan toch maar wat (droog) brood, of koop ik in de stationssupermarkt wat fruit of rauwkost. In restaurants is het ook vaak moeilijk, maar er zijn hier en daar plekjes waar je (met het doorgeven van wat 'dieetwensen' aan de chef) prima terecht kan.



Deze salade at ik in 'Baklust', een vegetarisch biologisch eettentje in Den Haag. Ze hebben ook een hoop veganistische keuzes, zoals de pasteitjes, brood met linzenpate, altijd een soep van de dag en zelfs veganistische taart (maar wel met suiker). Deze salade noemen ze de 'herfstsalade'. Hij heeft de hele winter op de kaartgestaan, maar ze hebben hem onlangs vervangen voor een lentesalade. Heerlijke verse veldsla met alfalfa, olijven, walnoten, gegrilde pompoen en gepickelde rode kool. Hij kwam met een zoete dressing, op basis van appeldiksap. Heerlijk!

Maar ook op onverwachte plekken kan je soms aangenaam verrast worden. Deze winter was ik een weeekendje in Berlijn, waar de 'Bratwurst' je om de oren vliegt. Bij het beroemde Cafe Wintergarten stond het volgende op de kaart:



Dit kunstwerkje bestond uit erwtenpuree (met helaas een beetje aardappel erdoor heen), rode bieten-gerst en paprikasaus. Gegarneerd met gele paprika, wat erwtje en hier en daar een bietenblaadje. Hoewel Kushi dit nooit macrobiotisch zou noemen was het een verademing voor mij!

Ik ben altijd op zoek naar leuke plekjes om lekker te eten! Als ik weer iets tegen kom laat ik het hier zeker weten. En tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten